روانشناسی ورزشی
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

روان شناسی ورزش دانشی میان رشته‌ای است که به بررسی داده‌های دو دانش حرکت شناسی و روان شناسی می‌پردازد.
این رشته همزمان به بررسی چگونگی تاثیر عوامل روانشناختی بر عملکرد آدمی و همینطور چگونگی مشارکت تاثیرات ورزش و تمرین‌های ورزشی بر عوامل روانشناختی و جسمی می‌پردازد.
روان شناسان ورزش کاربردی معمولا با قهرمانان و مربی‌ها کار می‌کنند، اگرچه برخی از آنها برای دیگر کارفرماها ازجمله ورزشکاران، مدیران تجاری و ارتش کار می‌کنند.
روانشناسی ورزشی در بر گیرنده گزینش درست و برانگیختن ورزشكاران است به گونه‌ای كه هر ورزشكار بتواند در بالاترین حد توانایی خود به رقابت بپردازد.
متاسفانه علیرغم وجود تحقیقات نسبتا گسترده در این حیطه، تعداد آتب روان شناسی ورزشی از تعداد انگشتان یك دست تجاوز نم یآند( حداقل تا جایی که بنده تحقیق کرده ام) و این فقر در متون مطالعه در این زمینه را تا حدی آسان جلوه می‌دهد اما مشكل وقتی رخ می‌نماید که می‌خواهیم آنچه را روی کاغذ آمده در عمل محك بزنیم، آنجاست که عمق کاستی‏‌ها خود را نشان می‌دهند .
سالها همه از روانشناسی ورزشی این انتظار را داشتند تا راهی ساده و پیدا آند.
یعنی ورزشكار موفق عبارت بود از آمادگی« انگیزه» ورزش جسمانی+ انگیزه.
ولی همین مطلب انگیزه‌ای شد برای تحقیق تا امروز که همه می‌دانیم روان شناسی ورزشی از چیزی غیر از اصول روان شناسی تبعیت نمی‌آند وفقط با یك نگرش پایه و اصولی می‌توان بدان پرداخت.
مربیگری مانند جاذبه است؛ شما م یدانید که آنجاست، م یدانید وجود دارد،« دآتر جمی ویلیامز» !؟ اما چگونه تعریفش می‌کنید.
روان شناسی ورزش، همچنین محدوده‌ای از موضوعات شامل( انگیزه پایداری و موفقیت، ملاحظات روان شناختی و صدمات ورزشی و توان بخشی، روش‏‌‌های مشاوره با ورزش کاران، ارزیابی استعدادها، پیگیری تمرینات، خود باوری برای موفقیت، مهارت ورزشی، ورزش جوانان و روش‏‌‌های بالا بردن کارایی و خود تنظیمی) را در بر می‌گیرد.
روان شناسان ورزشی تبدیل به یکی از بخش‏‌‌های پایه‌ای ورزش حرفه‌ای شده و در چند سال اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است و در حالی که استفاده از روان شناس در تیم‏‌‌های ورزشی به یک ضرورت انکارناپذیر( همانند مربی، سرپرست و .
..) تبدیل شده است، در ایران هنوز کمتر تیمی است که از روان شناس استفاده می‌کند .
مسالهایی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در رقم خوردن برخی از ناکامی‏‌ها و شکست‏‌‌های اخیر ورزش کاران ایران چه در عرصه قاره و چه جهانی و المپیک بی تاثیر نبوده است.

منبع : مقاله روانشناسی ورزشی





:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: