نوشته شده توسط : الهه سرافراز
تاریخ انتشار : جمعه 23 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
تاریخ انتشار : جمعه 23 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
تاریخ انتشار : جمعه 23 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
تاریخ انتشار : جمعه 23 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
تاریخ انتشار : جمعه 23 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
تاریخ انتشار : جمعه 23 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
تاریخ انتشار : جمعه 23 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
تاریخ انتشار : جمعه 23 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم رهبری خدمتگزار بر توانمندسازی (84/0) مثبت و معنی‌دار بود. در این راستا این تحقیق در صدد است تا اثرات الگوی رهبری خدمتگزار را بر اعتماد و توانمندسازی در سازمان‌های دولتی بررسی نموده و رهنمودهایی را برای اثربخشی هر چه بیشتر مدیران دولتی ارائه کند. در این راستا این تحقیق در صدد است تا اثرات الگوی رهبری خدمتگزار را بر اعتماد و توانمندسازی در سازمان‌های دولتی بررسی نموده و رهنمودهایی را برای اثربخشی هر چه بیشتر مدیران دولتی ارائه کند. از این رو رابطه متقابل رهبری خدمتگزار با اعتماد سازمانی و توانمند سازی از طریق تحلیل تحقیق همبستگی مورد بررسی قرار گرفته، نتایج حاصله بر وجود رابطه‌ای قوی میان رهبری خدمتگزار? از این رو رابطه متقابل رهبری خدمتگزار با اعتماد سازمانی و توانمند سازی از طریق تحلیل تحقیق همبستگی مورد بررسی قرار گرفته، نتایج حاصله بر وجود رابطه‌ای قوی میان رهبری خدمتگزار?

رهبری خدمتگزار و اعتماد سازمانی

لذا رهبری خدمتگزار می‌تواند راه حل مناسبی برای بی‌اعتمادی کارکنان در سازمان‌های دولتی محسوب گردد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار و ابعاد آن بر اعتماد سازمانی کارکنان است. جامعه آماری اداره امور مالیاتی استان خوزستان است که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 186 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون تی، آزمون کولموگروف و اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی ساده و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج حاکی از تأیید تمام فرضیه‌های تحقیق بود. به‌ این معنا که تمامی مولفه‌های رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی تاثیر دارند.ضرورت توجه به منافع عمومي در مديريت دولتي ايجاب مي كند كه مديران دولتي در فراگردها و رفتارهاي روزمره خود، نوعي جهت گيري عمومي داشته باشند. ضرورت تاكيد بر اعتماد عمومي و اعتماد درون سازماني كه روز به روز در حال كاهش است و همچنين الزام توزيع قدرت و توانمندسازي در كشورهايي كه فراگرد دموكراتيزه شدن را طي مي كنند، وجود رهبري خدمتگزار را ضروري ساخته و ايده خدمات دولتي نوين دنهارت به مثابه مفهومي كه در سال هاي اخير مورد توجه قرار گرفته است، بر ضرورت توجه الگوي رهبري خدمتگزار افزوده است. در اين راستا اين تحقيق درصدد است تا اثرات الگوي رهبري خدمتگزار را بر اعتماد و توانمندسازي در سازمان هاي دولتي بررسي نموده و رهنمودهايي را براي اثربخشي هر چه بيشتر مديران دولتي ارايه كند. از اين رو رابطه متقابل رهبري خدمتگزار با اعتماد سازماني و توانمندسازي از طريق تحليل تحقيق همبستگي مورد بررسي قرار گرفته، نتايج حاصله بر وجود رابطه اي قوي ميان رهبري خدمتگزار، اعتماد سازماني و توانمندسازي دلالت دارند.

منبع : مقاله رهبری خدمتگزار و اعتماد سازمانی



:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

با توجه به نقش و اهمیت نیروی منابع انسانی به‌عنوان یکی از سرمایه‌های اصلی سازمان‌ها باید گفت اثربخشی این سرمایه در پرتو فراهم‌کردن محیط کار مناسب و زمینۀ ارتباط و همکاری با دیگر اعضای سازمان و مشارکت در امور و مسائل مربوط به سازمان است؛ درنتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ رهبری خدمتگزار و معنویت در محیط کار با سرمایۀ اجتماعی انجام شده است. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد اثر مستقیم رهبری خدمتگزار بر معنویت در محیط کار، مثبت و معنادار است. به همین جهت هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش رهبری خدمتگزار در ایجاد جو اخلاقی در سازمان‌های ورزشی با میانجی‌گری اعتماد به رهبر و عدالت سازمانی بود. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین سبک رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی ادراک شده با سکوت سازمانی کارکنان دانشگاه ارومیه همبستگی معناداری وجود دارد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که سبک رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی ادراک شده اثر مثبت و بر سکوت سازمانی اثر منفی دارد.

رهبری خدمتگذار
به عنوان یک رهبر خدمتگزار شما در وهله‌ی اول یک خدمت‌گزار هستید و قبل از اینکه خود را در نظر بگیرید باید به فکر نیازهای دیگران، به ویژه اعضای تیم‌تان باشید. دیدگاه دیگران را در نظر بگیرید و آن را تصدیق کنید و از آنها حمایت کنید تا کارشان را به خوبی انجام بدهند و به اهداف شخصی خود نیز دست یابند. در زمان‌های مناسب آنها را در تصمیم‌گیری‌هایتان شرکت دهید و احساس مسئولیت و تعلق خاطر را درون تیم خود ایجاد کنید. این موارد منجر می‌شود تا افراد بیشتر درگیر کار خود شوند و تلاش بیش‌تری داشته باشند. اعتماد بیش‌تری بین شما و آنها ایجاد شود و ارتباطی قوی با سهامداران و اعضای تیم‌تان داشته باشید. همچنین منجر به افزایش نوآوری در مجموعه‌ی شما می‌شود.رهبری خدمتگزار به جهت ویژگی‌های منحصر به فرد مؤثرترین رویکرد رهبری برای ایجاد و توسعه جو اخلاقی در سازمان‌های ورزشی است. به همین جهت هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش رهبری خدمتگزار در ایجاد جو اخلاقی در سازمان‌های ورزشی با میانجی‌گری اعتماد به رهبر و عدالت سازمانی بود. پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی – از نوع مدل معادلات ساختاری انجام شد. نمونه آماری برابر با جامعه (138=N=n)که شامل کلیه کارمندان ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌های استان کردستان بود. از پرسشنامه‌های استاندارد، رهبری خدمتگزار ون‌دریندونک و نایتجن(2011)، عدالت سازمانی گولکویت(2001)، اعتماد رابینسون(2012) و جو اخلاقی وانگ و هسی(2012) استفاده شد، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها به وسیله متخصصان و همسانی درونی آنها از طریق آلفای کرونباخ(به ترتیب برابر با 84/0، 80/0، 92/0 و 85/0) و از تحلیل عاملی تأییدی برای روایی سازه‌های آن و برای تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.

منبع : مقاله مدل ویژگی های رهبری خدمتگزار



:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

اين پژوهش از نوع تطبيقي بوده که در آن ويژگيهاي رهبري خدمتگزار از ديدگاه انديشمندان غربي با ديدگاه هاي حضرت علي (ع) مورد مقايسه قرار گرفته است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که حضرت علي (ع) نه تنها ويژگي هاي چنين رويکرد رهبري را همواره به ساير مديران و رهبران توصيه نموده اند بلکه خود داراي اين ويژگيها بوده اند. اين رويکرد جديد در رهبري مي تواند از زواياي مختلف، نقطه تبادل افکار و بررسي علمي محققان قرار گيردهدف از انجام این تحقیق، بررسی ارتباط سبک رهبری خدمتگزار با خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان لرستان می­باشد. نتایج تحقیق نشان می­ دهد که: ضریب همبستگی بین سبک رهبری خدمتگزار و خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان لرستان در سطح 05 /0 p< برابر 38/0 می­ باشد که این آمار نشان­ دهندة ارتباط مثبت و معنادار بین این دو متغیر است. در اﯾﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ رﻫﺒﺮی ﺧﺪﻣﺘﮕﺰار ﺑﺮ ﻫﺸﺖ ﻣﺘﻐﯿﺮ رﻓﺘﺎری اﻋﻀﺎی ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ و ﮐﺎرﮐﻨﺎن داﻧﺸﮕﺎه زﻧﺠﺎن آزﻣﻮن ﺷﺪه اﺳﺖ.

رهبری خدمتگذار

در خصوص رهبري رويکردهاي گوناگوني وجود دارد. يکي از اين رويکرد ها که به تازگي مورد توجه صاحب نظران حوزه مديريت قرارگرفته «رهبري خدمتگزار» است. هدف اين رويکرد ايجاد بهبود در رهبري سازمانها و جوامع مي باشد. رهبران موثر مشتاق خدمتگزاري هستند. آنان داراي ويژگيهايي چون همدلي، دورانديشي، گوش دادن موثر و ... مي باشند. در بين همه رهبران بزرگ، شايد کمتر کسي مانند امام علي (ع) را بتوان نام بردکه نمونه عملي يک رهبر خدمتگزار باشد. هدف پژوهش حاضر تعيين مولفه هاي رهبري خدمتگزار از ديدگاه انديشمندان غربي، جستجوي اين ويژگيها در گفتار و رفتار حضرت علي (ع) و طراحي مدل رهبري خدمتگزار بر اساس الگوي عملي رفتار و گفتار ايشان بوده است. اين پژوهش از نوع تطبيقي بوده که در آن ويژگيهاي رهبري خدمتگزار از ديدگاه انديشمندان غربي با ديدگاه هاي حضرت علي (ع) مورد مقايسه قرار گرفته است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که حضرت علي (ع) نه تنها ويژگي هاي چنين رويکرد رهبري را همواره به ساير مديران و رهبران توصيه نموده اند بلکه خود داراي اين ويژگيها بوده اند. ساير يافته هاي اين پژوهش حاکي از آن است که آن حضرت به غير از ويژگيهاي رهبري خدمتگزار که از سوي انديشمندان غربي مطرح شده است، داراي ويژگيهاي ديگري چون ساده زيستي، اعتماد به نفس، صبر و استقامت، اشاعه معنويت، عدالت، نفوذ بر قلوب، خوش برخوردي، دوستي، برادري و ... مي باشند. اين رويکرد جديد در رهبري مي تواند از زواياي مختلف، نقطه تبادل افکار و بررسي علمي محققان قرار گيردهدف از انجام این تحقیق، بررسی ارتباط سبک رهبری خدمتگزار با خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان لرستان می­باشد.

منبع : مقاله نظریه های رهبـــری خدمتگزار



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

در واقع همان‌طور که هر مملکتی برای اداره، نیاز به یک حاکم یا رئیس دارد، خانه هم رئیس می‌خواهد. یعنی ریاست خانه بر عهده مرد است و تأمین حوایج و نیاز‌های زندگی هم وظیفه اوست. از سوی دیگر، خانه با ریاست تنها اداره نمی‌شود و نظیر مملکت که نیاز به اداره داخلی دارد، خانه هم مدیر و مدبر می‌خواهد و مدیریت داخلی خانه بر عهده زن است. به بیان دیگر، اگر زنی از مهر شوهرش برخوردار نباشد، نمی‌تواند فرزندان خود را از مهرمادری سیراب کند. «اگر در زندگی محبت باشد، سختی‌های بیرون خانه آسان و رابطه ی انسانی بر اساس محبت تنظیم می‌گردد. همه ی اینها می‌تواند نشانه‌هایی از رفتار محبت آمیز باشد، اما محبت یک مرام تربیتی و شیوه ی زندگی است. رفتار محبت آمیز، رفتاری است همراه با ایثار، قربانی کردن هوس‌ها و کشش‌های نفسانی، فداکردن میل‌ها و منفعت ها، تحمل سختی‌ها و لب فروبستن ها، سوختن و روشنی بخشیدن.

برای ورود به مبحث خانواده، اگر خانه را به یک کشور تشبیه کنیم، اشتباه نکرده‌ایم؛ زیرا اداره خانه، در مقیاسی کوچک‌تر، شبیه به اداره یک کشور است و از جهاتی اداره یک خانه کوچک، ظریف‌تر و دقیق‌تر از اداره یک کشور پهناور خواهد بود.

محبت در خانواده

در واقع همان‌طور که هر مملکتی برای اداره، نیاز به یک حاکم یا رئیس دارد، خانه هم رئیس می‌خواهد. قرآن کریم، مرد را رئیس و قوام خانواده می‌داند و می‌فرماید: «الرجال قوامون علی النساء بما فضل‌الله بعضهم علی‏ بعض و بما أنفقوا»1

یعنی ریاست خانه بر عهده مرد است و تأمین حوایج و نیاز‌های زندگی هم وظیفه اوست. از سوی دیگر، خانه با ریاست تنها اداره نمی‌شود و نظیر مملکت که نیاز به اداره داخلی دارد، خانه هم مدیر و مدبر می‌خواهد و مدیریت داخلی خانه بر عهده زن است.

منبع : مقاله محبت در خانواده



:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

لیست جدید ترین فایل های پاورپوینت جهت دانشجویان آماده گردید ، تمامی فایل های پاورپوینت مربوطه قابل ویرایش می باشند. جهت دانلود پاورپوینت ها بر روی لینک های مربوطه کلیک نمایید

دنلود پاورپوینت اصول حسابداری 1
دنلود پاورپوینت الگوریتم بهینه سازی فاخته
دنلود پاورپوینت بررسی سیستم عامل Android
دنلود پاورپوینت آب انبار
دنلود پاورپوینت مديريت جامع كيفيت
دنلود پاورپوینت اﺛﺮ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر
دنلود پاورپوینت اصول حسابداري 2
دنلود پاورپوینت ارائه مدل های کسب و کار الکترونیکی
دنلود پاورپوینت استهلاک و کاهش ارزش دارایی ها
دنلود پاورپوینت استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی
دنلود پاورپوینت ایجاد، نگهداری و ارتقای برند
دنلود پاورپوینت ایل بختیاری
دنلود پاورپوینت اورژانس مسمومیت ها و مصرف بیش از حد داروها
دنلود پاورپوینت آسيب هاي فضاي مجازي و اينترنت
دنلود پاورپوینت ارگونومی صندلی اتوبوس
دنلود پاورپوینت انواع درب
دنلود پاورپوینت ارتباطات


:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

لیست جدید ترین فایل های پاورپوینت جهت دانشجویان آماده گردید ، تمامی فایل های پاورپوینت مربوطه قابل ویرایش می باشند. جهت دانلود پاورپوینت ها بر روی لینک های مربوطه کلیک نمایید

دنلود پاورپوینت اکوپارک
دنلود پاورپوینت اصول حسابداری 3
دنلود پاورپوینت آلفرد آدلر
دنلود پاورپوینت الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه ها
دنلود پاورپوینت انتقال خون
دنلود پاورپوینت الگوریتم کلونی زنبورعسل
دنلود پاورپوینت آپاندیسیت
دنلود پاورپوینت اقلیم سرد و کوهستانی، معتدل و مرطوب
دنلود پاورپوینت 5s
دنلود پاورپوینت ارزیابی خون ریزی های مغزی در MRI
دنلود پاورپوینت انسان شناسی و عصب پژوهی
دنلود پاورپوینت زمان سنجي و ظرفيت سنجي و برآورد نيروي انساني مورد نياز
دنلود پاورپوینت access
دنلود پاورپوینت ابعاد و اندازه های استاندارد در مجتمع های مسکونی
دنلود پاورپوینت شش سيگما
دنلود پاورپوینت اختلال بیش فعالی
دنلود پاورپوینت استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما
دنلود پاورپوینت الگوبرداری
دنلود پاورپوینت آسیب مچ پا
دنلود پاورپوینت اخلاق اداري


:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

عوامل آموزشی درس تربیت بدنی

تعلیم و تربیت در توسعه ،پیشرفت و دوام فرهنگ ملی موثر است.
موسسات تربیتی در توسعه و تکامل منابع و استعدادهای انسانی جامعه نقش اصلی را دارند.
مدارس، دانشگاه‏‌ها و دانشکده‏‌ها موثرترین و قدرتمندترین پایگاه‏‌‌های اجتماعی برای نیل به مهارتهای عقلانی، معرفت، فهم و شناخت لازم برای تصمیم گیری خردمندانه اند.
این موسسات بهطور مستقیم و غیرمستقیم عامل عمده پیشرفت‏‌‌های اجتماعی هستند و این پیشرفت‏‌ها با معرفت، هنر، تکنولوژی، شعور اجتماعی و دیگر موارد ضروری برای رشد ملی ارتباط دارد، تعلیم و تربیت باید نیازها و خواسته‏‌‌های اجتماع را برآورد.
در دهه کنونی مدارس دولتی و غیردولتی باید تندرستی و سلامت دانش آموزان را در جریان تلاش برای یک زندگی شاد، پربار و شکوفا کننده استعداد مورد توجه قرار دهند.
تربیت بدنی به عنوان جلوه‌ای از جریان کلی تعلیم و تربیت، فرایندی است آموزشی- تربیتی که هدف آن بهبود بخشیدن به اجرا و رشد انسان از طریق فعالیت­های جسمانی است و در صورت آموزش صحیح و اصولی نقش شایان توجهی را در فرایند تعلیم و تربیت ایفا خواهد کرد، در صورتی که عوامل آموزشی به درستی مورد توجه قرار گیرند درس تربیت بدنی در آموزش و پرورش به هدف­های خود نایل شده و می­تواند در خدمت اهداف کلی نظام تعلیم و تربیت کشور قرار گیرد.
عوامل آموزشی درس تربیت بدنی دارای ابعاد متعددی است که در این مقاله عواملی نظیر نیروی انسانی( معلمان تربیت بدنی، مدیران مدارس) کیفیت آموزشی معلمان تربیت بدنی، امکانات( وسایل و تجهیزات و فضاهای ورزشی )، وضعیت مالی، نظارت و کنترل، همکاری اولیای دانش آموزان در جهت ترویج تربیت بدنی و اجرای طرح­های ملی را شامل می‌شود.

 

منبع : عوامل آموزشی درس تربیت بدنی



:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

نظریه های مهاجرت

در این مقاله در راستای ارایه تیوری‏‌‌های مربوط به مهاجرت نخست به بیان مبانی نظری در خصوص پدیده مهاجرت پرداخته و سپس مدل‏‌‌های جاذبه و دافعه را تعریف نموده و به دو مدل روانشتاین و اورت اس لی در این رابطه اشاره می‌گردد.
در ادامه نظرات زیمپ و استافر لاوری و راجرز اسکوتز و شاستاد مطرح میگردند سپس ضمن ارایه تعاریفی از الگوهای توسعه‌ای مهاجرت نظریه الگوی اقتصاد دو بخش توسعه آرتور لوییس طرح گردیده و به دنبال ان مدل سرمایه گذاری انسانی و هزینه و فایده شاستاد و داونز ارایه می‌گردد.
در این مقاله در راستای ارایه تیوری‏‌‌های مربوط به مهاجرت نخست به بیان مبانی نظری در خصوص پدیده مهاجرت پرداخته و سپس مدل‏‌‌های جاذبه و دافعه را تعریف نموده و به دو مدل روانشتاین و اورت اس لی در این رابطه اشاره می‌گردد.
در ادامه نظرات زیمپ و استافر لاوری و راجرز اسکوتز و شاستاد مطرح میگردند سپس ضمن ارایه تعاریفی از الگوهای توسعه‌ای مهاجرت نظریه الگوی اقتصاد دو بخش توسعه آرتور لوییس طرح گردیده و به دنبال ان مدل سرمایه گذاری انسانی و هزینه و فایده شاستاد و داونز ارایه می‌گردد.
این تحرک باید به تغییر محل اقامت معمولی فرد از مبدا یا محل اقامت قبل از مهاجرت وی، به مقصد یا محل اقامت جدید بینجامد.
بنا به تعریفی دیگر مهاجرت عبارت است از جابه جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر به منظور کار یا زندگی.
به بیان دیگر مهاجرت ترک سرزمین، خویشاوندان و دوستان و اقامت در محلی دیگر است و مهاجر کسی است که از جایی به جای دیگر برود و یا از سرزمینی به سرزمین دیگر هجرت کند.
‌‌ ‌بهطور کلی در خصوص عوامل موثر در شکل گیری مهاجرت،‌ ‌دیدگاههایی متفاوت وجود دارد.
در مورد مهاجرتهای روستا- شهری کارکردهای اقتصادی،‌‌ ‌اجتماعی، سیاسی، جمعیتی، ارتباطی، اداری و غیره موثر هستند.
علل مهاجرت‏‌‌های روستا شهری با انواع مهاجرت متناسب با بیکاری، فقر عمومی، امکانات شهری، کسب پایگاه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، رشد جمعیت و محدودیت کشاورزی، تفاوت درآمدی بین ساکنان شهری و روستایی ارتباط دارد.

منبع : نظریه های مهاجرت



:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

مدیریت دانش

یکی از شاخه‌های فرعی اقتصاد دانش است؛ مدیریت دانش، کاملا یک روش جدید مدیریت را معرفی می‌کند.
این مفهوم بر تبدیل موهبتهای عقلانی کارکنان و سازماندهی نیروهای سودمند درونی اعضا کارکنان – نیروی رقابت و ارزش جدید- عمل می‌کند.
مدیریت دانش بر پیوند اطلاعات با اطلاعات، اطلاعات با فعالیت‌ها و اطلاعات با فرد- برای تحقق اشتراک دانش( از قبیل دانش ضمنی و دانش صریح) توجه دارد؛ و با مدیریت اطلاعات کاملا متفاوت است.
در این مقاله سعی شده با کالبدشکافی ماهوی و شکلی در راستای شناسایی عناصر سازنده مدلهای ارزیابی مستخرج از تحقیقات قبلی در خارج از کشور و ایران، علاوه بر اینکه میخواهیم زاویه دید متفاوتی از منظر دانشگاه ها، سازمان‏‌‌های متولی امر تجاری سازی دانش و همچنین دولتها داشته باشیمدر تاریخچه مدیریت دانش، برخی از تیوریسین‌های مدیریت به تکامل مدیریت دانش کمک کرده‏‌اند که از میان آنها می‌توان به افرادی چون پیتر دراکر، پل استراسمن و پیتر سنج در ایالات متحده اشاره کرد.
مدیریت دانش فرایندی است که طی آن سازمان به تولید ثروت از دانش یا سرمایه فکری خودمی‌پردازد( Nonaka&Takuchi,١۹۹۵) مدیریت دانش یعنی استفاده خلاق، موثر و کارآمد از کلیه دانش‌ها و اطلاعات در دسترس سازمان به نفع مشتری و در نتیجه به سود سازمان( McDonald, ۲۰۰۲) مدیریت دانش استفاده از تجربه و دانش فردی و جمعی از طریق فرایند تولید دانش، تسهیم دانش و بکارگیری آن به کمک فناوری به منظور دستیابی به اهداف سازمان( بقایی نیا، ۱۳۸۶) مدیریت دانش بکارگیری سرمایه فکری برای تفوق سازمان در رقابت با سازمان‌های همتا، همچنین پاسخ‌های نوآورانه‌ای برای چالش‌های جدید و اهرمی برای عمل و یک میانجی است( علاقه بند، ۱۳۸۲) مدیریت دانش به عنوان جمع‌آوری، توزیع و استفاده کارا از منابع دانش تعریف شده‌است.
( داون پورت، ۱۹۹۸ ). مدیریت دانش به عنوان مجموعه‌ای از رویه‌ها، زیرساخت‌ها و ابزارهای فنی و مدیریتی است که در جهت خلق، تسهیم و بکارگیری اطلاعات و دانش در درون و بیرون سازمان‌ها طراحی شده‌اند( بون فور، ۲۰۰۳ ). مرکز بهره‌وری و کیفیت آمریکا، مدیریت دانش را فرایند گسترده کسب، سازماندهی، انتقال و استفاده از اطلاعات در سازمان می‌داند.
تعاریفی که سایر نظریه پردازان از مدیریت دانش ارایه می‌نمایند ما را در شناخت هر چه بیشتر آن یاری می‌رساند.

منبع :  مدیریت دانش



:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات و ارتباطات، دولت الکترونیکی، اینترنت، استراتژی، تکنولوژی اطلاعات.
در دولت الکترونیک دولتها حرکت خود را برای ارایه خدمات خود به صورت آنلاین در فرآیندهای کاری و ایجاد تعامل بیشتر با شهروندان آغاز کرده اند.
توسعه فناوری اطلاعات و نگرش نو به این توسعه از طریق اینترنت و صفحات وب متغیرهای جدیدی را در زندگی جوامع پدید آورده است که بر برنامه‏‌‌های اقتصادی و اجتماعی دولتها تاثیر گذار شده است.
کاربرد فناوری اطلاعات و ارلباطات جهت ارایه خدمات دولتی به جامعه که از آن تحت عنوان دولت الکترولیک نام می‌برند، ابتکار عمل جدیدی است که قصد دارد، تا زمینه دسترسی شهروندان به خدمات عمومی را از طربق رسانه‏‌‌های الکنرونیک فراهم کند و روابط مدیریت دولتی و شهروندان را به گونه‌ای جدبد یایه ریزی نماید.
آنجه که در این نوشته می‌خوانید، طرح برخی از زوایای دولت الکترونیک همچون سنخ شناسی دولت الکترونیک.
هدف در این مقاله معرفی اجمالی دولت الکترونیکی بوده است.
دولت الکترونیکی، مطلبی نو و جدید در دنیای پیشرفتهای مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات می‌باشد.
و به همین دلیل مفاهیم و مطالب وابسته به آن بسیار پراکنده و بعضا‌ متناقص می‌باشند.
در این مقاله سعی شده است که مطالبی منسجم از این منابع پراکنده استخراج و ارایه گردد.
در ادامه مقاله به مزایا و معایب دولت الکترونیکی، رسانه منتخب برای دولت الکترونیکی، انتظارات که مردم از دولت الکترونیکی دارند، مشکلات پیاده سازی یک دولت الکترونیکی و مطلبی تحت عنوان مردم سالاری الکترونیکی خواهیم پرداخت.
در لابلای مطالبی که ارایه می‌گردند.
بعضا مثالهایی از گزارشها و تحقیقات مختلف که به صورت عملی انجام شده‌اند، آورده خواهد شد.
رشد فناوری‌ها به ویژه فناوری اطلاعات و فراگیر شدن آن در سطح جامعه تغییرات گسترده‌ای را در ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها پدید آورده است.
این فناوری‌ها امروز با نرخی فزاینده و به صورت تصاعد هندسی در حال رشد است و به صورت نماد عصر حاضر در آمده است.
رشد فزاینده این فناوری‌ها در تمامی پدیده‌ها ازجمله دولت و موسسات دولتی تاثیرات شگرفی بر جای می‌گذارد.
دولت‌ها در عصر جامعه اطلاعاتی می‌بایست برای برآورده کردن نیازها و انتظارات شهروندان خدمات ومحصولات خود را بهطور روزافزون کیفی‌تر و مطلوب‌تر نمایند.

منبع : دولت الکترونیک



:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

مدیریت استعداد

بر این اساس، توجه فزاینده‌ای در میان پژوهشگران و مدیران سازمانی در خصوص این موضوع به وجود آمده است.
پژوهش حاضر با اتخاذ رویکردی مشابه، به دنبال معرفی مبانی نظری مستحکمی برای بناگذاشتن تعاریف مختلف در خصوص مدیریت استعداد است؛ ازاین‌رو، از طریق اجرای پژوهشی کیفی در خصوص تحلیل تحقیقات سابق و با استفاده از روش تحقیق تحلیل مضمون و روش نمونه‌گیری نظری، به دسته‌بندی هشتگانه جدیدی از نگاه به استعداد دست یافته است.
در نهایت، هشت دسته تعریف برای مدیریت استعداد ارایه شده که بر دسته‌بندی‌های پیشنهادی مذکور ابتنا شده است.
واژه‏ی ” مدیریت استعداد ”، ” استراتژی استعداد ”، ” مدیریت جانشینی ” و ” طرح‏‌‌های مربوط به منابع انسانی ” ازجمله مواردی هستند که به صورت پایاپای در این حوزه مورد استفاده قرار میگیرند .
به عنوان مثال، مفاهیم و بیانیه‌‌هایی که در زیر به آنها اشاره شده است را به عنوان فرایندهایی که در بخش مدیریت افراد موجود در سازمان¬ها به کارگرفته می‌شود، در نظر بگیرید .
( جکسون و شولر، ۱۹۹۰، صفحه ۲۳۵) • …تلاشهای آگاهانه و اصولی صورت گرفته از سوی یک سازمان میتواند بخش مدیریت را در جایگاهی کلیدی قرار داده و از طرفی نیز باعث تشویق پیشرفت افراد موجود در سازمان شود.
امروزه سازمانها بخوبی دریافته‏‌اند که به منظور موفقیت در اقتصاد پیچیده جهانی و نیز ماندگاری در محیط رقابتی کسب و کار، به داشتن بهترین استعدادها نیاز دارند.
همزمان با درک نیاز به استخدام، توسعه و نگهداشت استعدادها‌‌، سازمانها دریافته‌اند که استعدادها منابعی بحرانی هستند که برای دستیابی به بهترین نتیجه‌ها نیازمند مدیریت می‌باشند.
در گذشته دهه‏‌‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ مدیریت استعداد به عنوان یک مسیولیت جنبی به دپارتمان پرسنلی محول شده بود، در حالی‌که امروزه مدیریت استعداد به عنوان یک وظیفه سازمانی که مسیولیت آن به عهده تمام دپارتمان هاست، بسیار جدی‌تر موردنظر قرار گرفته است.
بی شک عصر حاضر، عصر سازمانهاست و متولیان این سازمانها، انسانها هستند؛ انسانهایی که خود به واسطه در اختیار داشتن عظیم‌ترین منبع قدرت؛ یعنی تفکر، می‌توانند موجبات تعالی، حرکت و رشد سازمانها را پدید آورند.
در سالهای اخیر، در سازمانهای ایرانی، مبحث پرورش و توسعه نیروی انسانی در قالبهای گوناگونی، نظیر: شناسایی و پرورش استعدادها، جانشین پروری، مدیران آینده، مدیران سایه و …. مورد توجه قرار گرفته است.

منبع : مدیریت استعداد



:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

مدیریت ارتباط با مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری( CRM) به اقدامات، استراتژی‌ها و تکنولوژی‌هایی گفته می‌شود که شرکت‌ها برای مدیریت و تجزیه و تحلیل تعاملات‌شان با مشتری‌ در طول چرخه‌ی حیات او و با هدف بهبود ارتباطات تجاری و افزایش فروش به کار می‌گیرند.
در این مقاله می‌توانید در این باره بیشتر بخوانید.
سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری( CRM) می‌توانند به کارمندانی که ارتباط مستقیم با مشتریان دارند، اطلاعاتی درباره‌ی شخصیت، تاریخچه‌ی خرید، علایق و نگرانی‌های‌شان بدهند.
ممکن است شما از امکانات نرم افزارCRM و مدیریت ارتباط با مشتری شنیده باشید.
خوب CRM فقط یک نرم افزار نیست بلکه بیشتر از آن است.
نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یک مولفه حیاتی است، و کل کسب و کار نیاز به درک مدیریت ارتباط با مشتری در تمام بخش‏‌ها و عملکردهای کسب و کار برای تشکیل رفتار مناسب برای مدیریت CRM دارد.
کسب و کاری می‌تواند کارآمدتر شودکه مشتری با کسب و کار ارتباط برقرار کند، در عرض چند ثانیه نماینده خدمات مشتری می‌تواند فایل‏‌‌های مشتریان را تولید کند.
این به کارمند همه اطلاعات در مورد مشتری و تعامل آنها با کسب و کار را می‌گوید.
بنابراین مدیریت ارتباط با مشتری موجب صرفه جویی در وقت برای کسب و کار می‌شود و می‌تواند به کارکنان کمک کند تا سطح بالایی از خدمات شخصی را ارایه دهند.
مدیریت ارتباط با مشتری از سه بخش؛ مشتری، روابط و مدیریت تشکیل شده است.
منظور از مشتری، مصرف کننده نهایی است که در روابط ارزش آفرین نقش حمایت کننده را دارا می‌باشد.
منظور از روابط، ایجاد مشتریان وفادارتر و سودمندتر از طریق ارتباطی یادگیرنده می‌باشد و مدیریت عبارتست از خلاقیت و هدایت یک فرآیند کسب و کار مشتری مدار و قرار دادن مشتری در مرکز فرآیندها و تجارب سازمان.
مدیریت ارتباط با مشتری از اهرم‏‌‌های بازاریابی، عملیات، فروش، سرویس دهی به مشتریان، مدیریت منابع انسانی، طرح و توسعه، مالی، فناوری اطلاعات و اینترنت به منظور حداکثر سازی کسب سود در ارتباط با مشتری استفاده می‌کند.

منبع : مدیریت ارتباط با مشتری



:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

خودکنترلی

کنترل و خود کنترلی از مهمترین ابزارها و وسایل، برای نیل به اهداف سازمانی( کارایی و اثربخشی) و اهداف فردی و الهی( در ابعاد معنوی) است.
در این میان الگوگیری از نظام‏‌‌های مطلوب مدیریتی در دوران رهبری ایمه‏ی اطهار علیهم السلام نیز از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به خصوص دوران پر برکت حکومت و مدیریت الهی امام على( ع )، که یکی از نمونه‏‌‌های عالی و عینی مدیریت مطلوب می‌باشد.
این پژوهش گویای این حقیقت است که راهکارهای تقویت خودکنترلی از دیدگاه امیر مومنان( ع) مبتنی بر سه روش عمده ی: تقویت ایمان و ترویج ارزش هاى اسلامى، اصلاح گزینش، تامین رفاه کارکنان می‌باشد.
در صورتی که بتوان وجدان کاری افراد را بیدار وآنها را خودکنترل کرد، در بسیاری از هزینه‌‌هایی که صرف نظارت و کنترل بیرونی می‌شود، صرفه جویی خواهد شد و می‌توان این منابع را صرف آموزش و بهبود وضعیت نیروهای انسانی کردخودکنترلی به معنای کاربرد درست هیجان‏‌ها تلقی می‌شود و اعتقاد بر این است که قدرت تنظیم احساسات، موجب افزایش ظرفیت شخص برای تسکین دادن خود، دور کردن اضطراب‏‌ها افسردگی‏‌ها یا بی حوصلگی‏‌‌های متداول می‌شود( مایر و سالووی،۱۹۹۷) .انتقال از کنترل توسط عوامل بیرونی( دیگر کنترلی) به سوی عوامل درونی( خودکنترلی) یکی از مهمترین تکالیف رشد فردی محسوب می‌شود( بروس دونکان پری، به نقل از ایزکیان، ۱۳۸۱ ). همچنین خودکنترلی فرایند غلبه بر رفتارها، تکانه ها، احساس‏‌ها یا علایق خودکار یا درونی است که در غیر این صورت با رفتار هدف مدار تعارض پیدا می‌کند.
بدون خودکنترلی، فرد درگیر رفتارهای خودکار، عادتی و درونی خواهد شد( موراون، گاگن و روزمن[۱]،۲۰۰۸) . خودکنترلی را به عنوان تاخیر خشنودی و از نظر عملیاتی طول زمانی که فرد برای رسیدن به پیامد ارزشمند، ولی دیرآیندتر منتظر می‌ماند توصیف کرده اند( چاپل و هوپ[۲]،۲۰۰۳) ارتباط بین تکانشگری و هیجان طلبی، دلالت بر این دارد که از انحرافات شناختی با نقص تحمل تاخیر خشنودی و ناتوانی در نظر گرفتن پیامدهای رفتار مرتبط می‌باشد که ممکن است زمینه‌ای را برای عملکرد این خصیصه ایجاد نماید و منجر به برخی از مشکلات خودکنترلی گردد

منبع : خودکنترلی



:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

کمرویی

کمرویی یک توجه غیرعادی و مضطربانه خویشتن در یک موقعیت اجتماعی است که در نتیجه آن فرد دچار نوعی تنش روانی- عضلانی شده، شرایط عاطفی و شناختی اش متاثر می‌گردد و زمینه بروز رفتارهای خام و ناسنجیده و واکنشهای نامناسب در وی فراهم می‌شود.
مدرسه به عنوان اولین جایگاه رسمی تجربه اجتماعی کودکان می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در تقویت کمرویی یا پرورش مهارتهای اجتماعی آنان ایفا کند.
هر گونه تغییر در نگرشها و بازخوردهای فرد کمرو نسبت به خود و محیط اطراف، مقدمه لازمی برای خود پنداری و تغییر رفتار خواهد بود.
کم رویی یک پدیده پیچیده روانی- اجتماعی است.
کم رویی یک صفت یا ویژگی ارثی( ژنتیکی) نیست، بلکه اساسا در نتیجه روابطنادرست بین فردی وسازش نایافتگی‏‌‌های اجتماعی در مراحل اولیه رشد( در خانه و مدرسه) پدیدار می‌گردد.
بدیهی است کودکان کم رو عموما متعلق به والدینی هستند که خودشان کم رویی دارند.
لیکن این بدان معنی نیست که این قبیل کودکان کم رویی را از طریق ژن‏‌‌های ناقل از والدین خود به ارث برده اند، بلکه اساسا بدین معناست که کم رویی را از آن‏‌ها یاد گرفته اند.
کمرویی یعنی خودتوجهی فوق العاده و ترس از مواجه شدن با دیگران زیرا کمرویی ترس یا اضطراب اجتماعی است که در آن فرد از مواجه شدن با افراد ناآشنا و ارتباطات اجتماعی گریز دارد.
عوامل مختلفی در به وجود آمدن کمرویی موثراند بعضی‏‌ها از دوران کودکی گوشه گیر و خجالتی هستند که ممکن است تا پایان عمرشان همچنان خجالتی باقی بمانند ولی عده‌ای با گذشت زمان و شرکت در کارهای اجتماعی و برخورد با افراد مختلف رفتاری متعادل و اجتماعی را پیش می‌گیرند.
کمرویی مقوله‌ای نا روشن است.
هرچه نزدیکتر بنگریم تنوع بیشتری در آن مشاهده می‌کنیم.
فرد کمرو هشیارانه از مواجحه با افراد یا چیزهایی مشخص یا انجام کاری همراه با آن بیزار است.
بخصوص ترس از افرادی که به دلایل عاطفی تهدید کننده بشمار می‌آیند.
بیگانگان یا افراد ناشناس بدلیل تازگی حضورشان یا عدم اطمینان به آنان یا مسیولان یا افراد با قدرت و افراد جنس مخالف.
پی آمدهای منفی و شدت کمرویی هر قدر باشد باز هم می‌توان بر مشکل غلبه کرد و برای انجام این کار لازم است ریشه‌های کمرویی را بشناسیم و آنوقت برنامه‌ای مناسب برای تغییر پایه‌ای آن طرح ریزی کنیم.

منبع : کمرویی



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

پیشگیری از جرائم

تدابیر مختلف در طول زمان برای برخورد با جرم و بی‌نظمی اتخاذ شده است.
جز معدودی از کشورهای اسلامی که به تبعیت از سیستم جنایی اسلام توجه قابل توجهی به تدابیر متنوع پیشگیرانه داشته‌اند، در سایر ملل، این تدابیر صبغه واکنشی و سرکوبگرانه داشته و به شکل مجازات ظاهر و از طریق سیستم عدالت کیفری اعمال می‌شده است.
اقدامات پیشگیرانه نیز در طول زمان کارآمدی خود در پیشگیری از جرم و حل مشکل جرم و ناامنی نشان داده‌اند.
با وجود این، سیاستگذاران به دلیل کمبود منابع ناگزیر از انتخاب اقتصادی­ترین آن­هایند.
در این وضعیت، تحلیل اقتصادی از یک سو با ارزیابی هر یک از جرایم، هزینه­های آن­ها را مشخص می­کند تا جرایمی که هزینه آن­ها برای جامعه سنگین است در اولویت برنامه­های پیشگیری قرار گیرند و از سوی دیگر، برنامه­های مختلف پیشگیری را که قابلیت اجرایی دارند، ارزیابی هزینه- فایده­ای می­کند تا برنامه­ای انتخاب شود که در مقایسه با سایر برنامه­ها کارایی اقتصادی بیشتری دارد.
در نظام حقوقی ایران، بند ۵ اصل ١۵۶ قانون اساسی پیشگیری از جرم را از وظایف قوه قضاییه دانسته است.
در پژوهش­های پیشگیری که در ایران انجام شده است، کمتر به تحلیل اقتصادی برنامه­های پیشگیری از جرم علی رغم اهمیت آن پرداخته شده است.
این مقاله سعی دارد با تبیین اهمیت تحلیل اقتصادی پیشگیری از جرم، تحلیل هزینه- فایده و تحلیل هزینه- اثربخشی الگوی تحلیل اقتصادی برنامه­های پیشگیری را توضیح داده و تحلیل اقتصادی برخی از گونه­های پیشگیری را بازگو کند از نظر جرم شناسان یكی دیگر از عوامل جرم زای اجتماعی، نابرابری در اعمال قانون است.
در جرم شناسی به این مجرمان «جنایتكاران یقه سفید» می‌گویند.
مردم با ملاحظه این گونه افراد و سكوت دستگاه قضایی در مورد آنان اعتقاد و اطمینان خود را نسبت به عدالت و قانون از دست می‌دهند.
آنان تصور می‌كنند قانون پناهگاه افراد متنفذ و هرزه‌ای است كه با ظاهری آراسته ارزش‏‌‌های اخلاقی و قانونی را زیر پا می‌گذارند.
در جامعه‌ای كه این نوع بی اعتمادی در بین مردم شایع و رایج گردد و مردم قاضی درونی( وجدان) خود را نادیده انگارند، اعمال ضداجتماعی و جرایم اموری عادی قلمداد می‌گردند.

منبع :  پیشگیری از جرائم



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

کارآفرینی سازمانی

در چند سال گذشته به دلیل فشارهای اجتماعی، فرهنگی و رقابتی میزان علاقه سازمان‏‌ها به کارآفرینی سازمانی افزایش یافته است.
اهمیت کارآفرینی به خاطر ارزش‌‌هایی است که به اشکالگوناگون ایجاد می‌شود.
کارآفرینی سازمانی برای بقا، رشد، سودآوری و نوسازی در سازمانها بسیار حیاتی است.
مبنای کارآفرینی سازمانیشناسایی فرصت و بهره برداری از آن است، که این خود به تحقق اهداف سازمانی کمک می‌کند.
به همین دلیل سازمان‏‌‌های مختلف در حالترویج فعالیتهای کارآفرینانه در میان کارکنان خود هستتتند.
در جهان امروز تفکر نوآوری و کارآفرینی و استفاده از آن در سازمانها امریاجتناب ناپذیر است، با نظر به اینکه کا رآفرینی سازمانی بحثی نو می‌باشد و اهمیت آن در رشد و توسعه سازمانها روز به روز برای مدیران وکارکنان و صاحبان قدرت روشن‌تر می‌شود.
بنابراین به منظور تحقق این امر باید فعالیتهای کارآفرینانه را در سازمانها ترویج داد و روحیه کارآفرینی را در تصمیم گیرندگان و کارکنان سازمان پرورش داد و درنهایت محیطی کارآفرینانه را در سازمان حاکم کرد.
این امر مستلزم شناخت تبیین و تشریح مفهوم و فرآیند کارآفرینی سازمانی است.
در دهه گذشته مطالعات انجام شده در مورد کارآفرینی سازمانی به سرعت افزایش یافته است.
‏کارآفرینی سازمانی شامل چهار بعد نوآوری، ریسک‌پذیری، ‏پیشگامی و رقابت تهاجمی است.
در سازمان­ها، کارآفرینی سازمانی با هدف توسعه عملکرد دنبال ‏می‌شود که در سودآوری و افزایش تولید و ارتقا عملکرد اقتصادی شرکت نقش اساسی دارد.
‏شرکت­ها برای حفظ مزیت رقابتی خود در درازمدت مجبور به توسعه تعهد خود به کارآفرینی ‏سازمانی هستند

منبع : کارآفرینی سازمانی



:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

عدالت سازمانی

این رویکرد توصیفی بیشتر روی باورها و درک افراد از عدالت تاکید دارد و به اینکه چه چیزی واقعا عادلانه است کاری ندارد.
بنابراین زمانی که کارکنان احساس کنند رفتار ناعادلانه‌ای با آنان صورت گرفته، رفتار شهروندی سازمانی، که منجر به اثربخشی، توانمند سازی و بقای سازمان می‌گردد، کمتر مشاهده خواهد شد.
تحقیق نشان داد که برقراری عدالت سازمانی تاثیر مستقیم در رفتار مثبت شهروندی خواهد داشت و بین عدالت سازمانی با ۴ متغیر از ۵ متغیر رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.
رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی مثبت است و با بالا رفتن عدالت سازمانی، رفتار شهروندی هم بالا می‌رود.
در نتیجه توجه بیشتر مدیران سازمان به این دو متغیر یک نیاز ضروری و اساسی می‌باشد.
سازمان و سازمان‌یافتگی جز جدانشدنی زندگی ماست.
ما قبل از تولد و در رحم مادر توسط سازمانهایی مراقبت می‌شویم، در یک سازمان پزشکی چشم به جهان می‌گشاییم، در سازمانهای متعدد آموزش می‌بینیم و بموقع در یک سازمان مشغول کار می‌شویم و همزمان با سازمانهای متعدد رابطه و سر کار داریم و نهایتا در یک سازمان با مراسم خاص تشییع و تدفین صحنه نمایش جهانی را ترک می‌کنیم.
 بنابراین افراد بیشتر عمرشان را در سازمانها یا در رابطه با سازمانها سپری می‌کنند و این موضوع نشاندهنده اهمیت جایگاه سازمانها در دنیای کنونی است.
 تحقیقات نشان داده‏‌اند که فرایندهای عدالت نقش مهمی را در سازمان ایفا می‌کنند و چطور برخورد با افراد در سازمانها ممکن است باورها، احساسات، نگرشها و رفتار کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد.
رفتار عادلانه از سوی سازمان با کارکنان عموما منجر به تعهد بالاتر آنها نسبت به سازمان و رفتار شهروندی فرانقش آنها می‌شود.

منبع :  عدالت سازمانی



:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

نظام‌های ارزی

مقاله حاضر به ویژگیهای نظامهای ارزی ثابت، شناورآزاد، شناورمدیریت شده وخزنده مرزدار می‌پردازد.
در این خصوص دو رویکرد سنتی و جدید ارایه شده است.
در حالی که رویکرد جدید به پدیده‏‌‌های "ناموزونی" و "آسیب پذیری از بحران" می‌پردازد.
انتخاب نظام ارزی نه تنها بستگی به درجه اهمیت هر یک از معیارهای سنتی و جدید از دیدگاه مسیولین و سیاستگزاران اقتصادی دارد بلکه به‏نظر می‌رسد ملاحظات سیاسی نیز نقش مهمی در این انتخاب داشته باشد.
هدف این تحقیق، انتخاب نظام ارزی بهینه برای اقتصاد ایران زیر سایه‌ی قواعد مختلف سیاست پولی در مواجه با شوک­های داخلی و خارجی است.
بدین منظور، واکنش متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان نسبت به شوک­های نرخ بهره و رابطه‌ی مبادله، تحت قواعد سیاست پولی تثبیت نرخ ارز، هدف‌گذاری تورم( شناورسازی) و تیلور با هدف نرخ ارز( ترس از شناورسازی) بررسی شده است.
نتایج نشان می‌دهد که تاثیر شوک­های نرخ بهره و رابطه‌‌ی مبادله بر متغیرهای اقتصاد کلان بهطور معناداری به کانال‌های قواعد پولی بستگی دارد، بهطوری که هر یک از شوک­ها تحت قاعده سیاستی تیلور با هدف نرخ ارز منجر به نوسانات بیش‌تر سرمایه‌گذاری و تولید کل در هر دو بخش قابل تجارت و غیر قابل تجارت خواهد شد، اما واکنش­های تورم و نرخ ارز تحت این قاعده متقاعد کننده ­تر است، در حالی که تحت قاعده‌ی هدف‌گذاری تورم، هر چند متغیرهای سرمایه­گذاری، مصرف و تولید با نوسانات کم‌تری همراه است، اما واکنش­های تورم و نرخ ارز واقعی تحت این قاعده شدیدتر است.
در مجموع چنین استنباط می­شود که قاعده تیلور با هدف نرخ ارز، در تثبیت نرخ ارز واقعی و تورم از عملکرد بهتری برخوردار است.
نتیجه‌ی کلیدی این است که در گذار به سمت نظام ارزی شناور آزاد، مقامات پولی ایران از نظام ارزی میانه پیروی کنند.
این نوشتار با بررسی طیف مختلف نظام‌های ارزی نشان می‌دهد که دسته‌بندی‌های مرسوم دوگانه( شناور و ثابت) و سه‌گانه( شناور، میانی و ثابت)_ برای پاسخگویی به تمام سوالات_ دقت اقتصادی لازم را ندارند و تفاوت‌های مختلف بین نظام‌های ارزی را به خوبی نشان نمیدهند.
این موضوع از این نظر اهمیت دارد که پیامدهای بسیاری از نظام‏‌‌های ارزی را _علیرغم شباهت‌های موجود_ نمی‌توان یکسان دانست.



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
  1. علم دینی

  2. مبحث علم دینی، یکی از مباحث چالشی است که با دو رویکرد مخالف و موافق همراه است.
    یکی از موافقان نظریهٴ علم دینی، آیت الله جوادی آملی دام‌ظله است.
    در مسیلهٴ چگونگی تحقق علم دینی، رویکرد حداکثری را به دین می‌پذیرند و معتقدند که دین، شامل تمام علوم می‌شود و علم غیردینی وجود ندارد.
    دیدگاه حداکثری علم دینی، دارای سه مرحله است: ١. قرار دادن عقل در هندسهٴ معرفت دینی؛ ۲.
    تنفیذ شرع بنای عقلا را؛ ۳.
    تبیین کلیات علوم با دلیل نقلی.
    این مراحل به صورت تکاملی، همه علوم را در بر می‌گیرد.
    استاد جوادی آملی جداانگاری علم و دین را محصول تصوری ناصواب از علم و دین، و تبیین نسبت واقعی علم و دین را در گرو تعیین جایگاه عقل در درون هندسه معرفت دینی می‌دانند.
    در این دیدگاه عقل، در برابر نقل، قرار می‌گیرد، نه در برابر دین.
    دیدگاه استقلال دو حوزه علم و دین از یکدیگر بر آن است تا از یک سو به تعارض این دو حوزه معرفتی پایان دهد و از دیگر سو، بر نقش علم در اداره عرصه‏‌‌های غیراختصاصی دین تاکید ورزد.
    استاد جوادی آملی جداانگاری علم و دین را محصول تصوری ناصواب از علم و دین، و تبیین نسبت واقعی علم و دین را در گرو تعیین جایگاه عقل در درون هندسه معرفت دینی می‌دانند.
    در این دیدگاه عقل، همگام با قرآن و سنت، تامین کننده معرفت دینی است و از این رو، معرفت عقلانی و دانش علمی از قلمرو معرفت دینی بیرون نبوده و هرگز در مقابل دین قرار نمی‌گیرد.
    در این دیدگاه عقل، در برابر نقل، قرار می‌گیرد، نه در برابر دین.
    از این رو، از این منظر، علم یکسره دینی شده و چیزی به نام علم غیردینی وجود نخواهد داشت.

    منبع : علم دینی



:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
  1. سرمایه فکری

  2. امروزه سرمایه فکری و دارایی‌های نامشهود عوامل اصلی سودآوری و موفقیت شرکت‌ها می‌باشند، حرفه حسابداری هنوز چالش‌های مربوط با اندازه‌گیری و گزارشگری نتایج واحد‌های دانش بنیان را رفع نکرده است.
    مشکل اندازه‌گیری و گزارشگری سرمایه فکری دامنه بین‌المللی دارد و سرمایه فکری نامشهود است و نمی‌توان آنرا بصورت صحیحی اندازه‌گیری نمود اما شرکت‌ها باید از روش‌هایی در جهت افزایش ارزش سهامداران استفاده نمایند.
    علاقه‌مندی در جهت مدیریت دارایی‌های نامشهود منجر به ایجاد روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری سرمایه فکری شده است.
    بسیاری از محققین نشان داده‌اند که در کشورهای توسعه یافته مدیریت موثر سرمایه‌های فکری با موفقیت سازمان‌ها رابطه مستقیمی دارد.
    امروزه در اقتصاد جهانی، دانش به¬عنوان مهم¬ترین سرمایه جایگزین سرمایه¬های مالی و فیزیکی شده است و فضای کسب و کار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که دارایی نامشهود جدید سازمانی مانند نوآوری¬های نیروی انسانی، روابط با مشتریان، ساختار سازمانی و.
    .. را در بر می¬گیرد.
    بنابراین سازمان¬ها برای کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی، مدیریت نظام¬مند سرمایه¬های فکری خود می‌باشند.
    امروزه در اقتصاد جهانی، دانش به عنوان مهم‌ترین سرمایه جایگزین سرمایه‏‌‌های مالی و فیزیکی شده است و فضای کسب و کار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که دارایی نامشهود جدید سازمانی مانند نوآوری‏‌‌های نیروی انسانی، روابط با مشتریان، ساختار سازمانی و ... را در بر می‌گیرد.
    در اقتصاد دانش محور، نقش سرمایه فکری در ایجاد ارزش برای سازمان‏‌ها بسیار بیشتر از نقشی است که سرمایه‏‌‌های فیزیکی ایفا می‌کند.
    بنابراین سازمان‏‌ها برای کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی، مدیریت نظام مند سرمایه‏‌‌های فکری خود می‌باشند.

    منبع : سرمایه فکری



:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
  1. مدیریت ارتباط با مشتری

  2. روشهای تحقیق توصیفی، کاربردی و همبستگی در پژوهش انجام شده به کار گرفته شده است.
    مدیریت ارتباط با مشتری( CRM) به اقدامات، استراتژی‌ها و تکنولوژی‌هایی گفته می‌شود که شرکت‌ها برای مدیریت و تجزیه و تحلیل تعاملات‌شان با مشتری‌ در طول چرخه‌ی حیات او و با هدف بهبود ارتباطات تجاری و افزایش فروش به کار می‌گیرند.
    در این مقاله می‌توانید در این باره بیشتر بخوانید.
    سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری( CRM) می‌توانند به کارمندانی که ارتباط مستقیم با مشتریان دارند، اطلاعاتی درباره‌ی شخصیت، تاریخچه‌ی خرید، علایق و نگرانی‌های‌شان بدهند.
    سازمان‏‌ها نیاز به اطلاعاتی درباره اینکه مشتریانشان چه کسانی هستند، انتظارات و نیازهای آنها چیست و چگونه باید نیازهای آنها را بر طرف کرد، دارند.
    روش‏‌‌های تحقیق توصیفی، کاربردی و همبستگی در پژوهش انجام شده به کار گرفته شده است.
    جامعه آماری پژوهش، تمامی بانک‏‌‌های مرکزی بخش دولتی و خصوصی شهر تهران است.
    به منظور جمع آوری اطلاعات، یک پرسشنامه برای سازمان بانک‏‌ها و دو پرسشنامه دیگر برای مشتریان بانک‏‌ها طراحی و تدوین شد.
    تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که CRM تاثیر بسزایی بر عملکرد بازاریابی سازمان‏‌ها می‌گذارد.
    لیکن، در پژوهش انجام شده بین متغیرهای مورد مطالعه ارتباط ضعیفی وجود دارد

    منبع :  مقاله مدیریت ارتباط با مشتری



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

ارزش ویژه برند

یک برند قوی با ارزش ویژه مثبت، مزایای متعددی مانند حاشیه سودبالاتر، فرصت‏‌‌های تعمیم برند، اثربخشی ارتباطات قوی تر، ترجیح و قصدهای خرید بالاتر مصرف کننده دارد.
مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در حوزه مدیریت برند، نقش و تاثیرات این شاخه از علم بازاریابی بر عملکرد، سطح سودآوری و ارزش کسب و کار برای ذینفعان را مورد تاکید قرار می‌دهد.
شرکت‏‌ها برای حفظ و ادامه بقای خود باید بر کسب مزیت‏‌‌های رقابتی و جلب رضایت هرچه بیشتر مصرف کنندگان جهت فروش و سهم بازار بیشتر تمرکز کنند.
یکی از ابزارهای راهبردی که موجب آسیب پذیری کمتر شرکت در مقابل فعالیت‏‌‌های رقابتی بازار و تعهد و تکرار مصرف می‌شود، ارزش ویژه برند است.
هدف این مقاله بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر پاسخ‏‌‌های مصرف کنندگان با استفاده از مدل بویل و مارتینز( ۲۰١۳) می‌باشد.
مقوله برندسازی و مدیریت برند امروزه طرفداران متعددی در دنیای بازاریابی دارد.
در بخش خدمات، برندها به عنوان راهی سریع برای شناسایی و متمایز ساختن خود و ایجاد تصویر در ذهن مشتریان هستند.
در میان ابعاد قابل لمس یک محصول یا خدمت، تصویر برند مهمترین چیزی است که اکثر استراتژی‌های بازاریابی معطوف به آن هستند و به برجسته کردن آن گرایش دارند.

منبع : ارزش ویژه برند



:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
  1. یادگیری سازمانی

  2. ارایه تعاریف کلی و بحث درباره اهداف یادگیری سازمانی، انواع و میزان کاربرد انواع،سطوح، فرآیند، مهارت ها، ارکان و موانع یادگیری سازمانی و سایر موارد مرتبط با آن، به درک بهتر این مهم ودرنتیجه استفاده مطلوب‌تر از آن در سازمان‏‌ها کمک شود.
    بررسی ریشه‏‌‌های تاریخی یادگیری سازمانی نشان می‌دهد که پایه و اساس آن یادگیری فردی و آموزش‏‌‌های سازمانی بوده است.
    گاهی اوقات عبارت‏‌‌های یادگیریسازمانی، آموزش سازمانی و سازمان یادگیرنده به اشتباه، جای یکدیگر به کارگرفته می‌شوند که در این مقاله به وجوه تمایز آنها نیز اشاره شده است با توسعه دانش و فناوری و گسترش حیطه‎های کسب و کار ازجمله سازمانهای مجازی یا تحت شبکه، بنگاه‎های اقتصادی گسترش یافته، ومحیط کسب و کار به محیطی رقابتی و پر از چالش تبدیل گردیده و پارادایم‌های جدیدی ظاهر شده که بقا را برای بسیاری از بنگاه‎ها مشکل ساخته است.
    در چنین محیطی طبیعی است که امتیازهای رقابتی تغییر شکل دهند.
    بزرگترین امتیاز رقابتی در پارادایم‌های جدید کسب و کار، یادگیری بیان شده است.
    از این‎ رو، مرکزیت پارادایم جدید، یادگیری است.
    بنابراین، سازمانهایی موفق‎تر هستند که زودتر، سریع‎تر و بهتر از رقبا یادبگیرند.
    درست به همین دلیل است که مفهوم سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی در سالهای اخیر مطرح شده و رشد فزاینده‎ای داشته است.
    در محیط کسب‌و‌کار رقابتی امروزی، سازمان‌های یادگیرنده مزیت رقابتی مهمی به حساب می‌آیند.
    گذشت زمان همراه با تغییر و تحولات آن باعث شده‌است که در سازمان‌های مختلف توجه به امر یادگیری در فرایند بهبود کیفیت مهم‌تر از گذشته جلوه‌گر شود.

    منبع : مقاله  یادگیری سازمانی



:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
  1. اثر بخشی

  2. اثربخشی سازمانی یکی از مفاهیمی است که در مدیریت نوین توجه خاصی به آن مبذول شده است.
    اثربخشی معنای کیفیت را در بطن خود دارد.
    مطالعات انجام شده درباره اثربخشی نشان می‌دهد که بهترین راه برای اثربخش وجود ندارد زیرا این امر به دیدگاه مدیریتهر سازمان نسبت به اثربخشی بستگی دارد.
    در این مقاله سعی شده است با تاکید بر اهمیت اساسی این موضوع درامر بهبود سازمانی، به تعریف اثربخشی سازمانی و بیان دیدگاههای متناقض درمورد آن وهمچنین بررسی مفهوماثربخشی در قالب چهار رویکرد: نیل به هدف، سیستمی، ذی نفوذان استراتژیک و ارزش‏‌‌های رقابتی وفواید ومشکلات هر یک از این رویکردها پرداخته شود اثربخشی( EFFECTIVENESS) منظور از اثربخشی درواقع بررسی میزان موثربودن اقدامات انجام شده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است.
    اما به‏نظر می‌رسد برای تعریف مفهوم اثربخشی می‌بایست گامی فراتر نهاد، به این معنا که اثربخشی هنگامی در یک دوره آموزش حاصل خواهد شد که اولا نیازهای آموزشی به روشنی تشخیص داده شود.
    ثانیا برنامه مناسبی برای برطرف ساختن نیازها طراحی شود.
    ثالثا برنامه طراحی شده به درستی اجرا گردد و رابعا ارزیابی مناسبی از فرایند آموزش و درنهایت دستیابی به اهداف انجام شود.

    منبع :  اثر بخشی



:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
  1. سرمایه فکری

  2. سرمایه فکری، به عنوان یک دارایی استراتژیک کلیدی برای عملکرد سازمانی شناخته شده، و راه حل‏‌‌های نوآورانه و مدیریت آن برای حفظ مزیت رقابتی شرکت حیاتی است.
    .. را در بر می¬گیرد.
    در اقتصاد دانش¬محور، نقش سرمایه فکری در ایجاد ارزش برای سازمان¬ها بسیار بیشتر از نقشی است که سرمایه¬های فیزیکی ایفا می¬کند.
    بنابراین سازمان¬ها برای کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی، مدیریت نظام¬مند سرمایه¬های فکری خود می‌باشند.
    به لحاظ اهمیت سرمایه فکری در فرایند برتری راهبردی شرکت¬ها، این مقاله به بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است.
    نمونه¬ی انتخابی شامل ۶۸ شرکت است.
    سپس با استفاده از روش داده¬های ترکیبی فرایند تجزیه و تحلیل داده¬ها انجام و از آماره¬ی فیشر و آزمون¬های هادری و دوربین واتسون استفاده گردیده و در پایان نیز تجزیه و تحلیل رگرسیونی انجام شده است.
    نتایج حاصل از آزمون فرضیه¬های پژوهش نشان¬دهنده ارتباط معنی¬دار بین سرمایه فکری و دو شاخص عملکرد مالی( نسبت قیمت به درآمد و نرخ رشد) می‌باشداز راه­های اساسی که سازمان­ها به­واسطه آن می­توانند رشد اقتصادی و توان رقابتی خود را افزایش دهند، استفاده از تفکر خلاق است که بدون شناخت و مدیریت سرمایه­های فکری امکان پذیر نیست.
    امروزه سرمایه فکری و دارایی‌های نامشهود عوامل اصلی سودآوری و موفقیت شرکت‌ها می‌باشند، حرفه حسابداری هنوز چالش‌های مربوط با اندازه‌گیری و گزارشگری نتایج واحد‌های دانش بنیان را رفع نکرده است.
    مشکل اندازه‌گیری و گزارشگری سرمایه فکری دامنه بین‌المللی دارد و سرمایه فکری نامشهود است و نمی‌توان آنرا بصورت صحیحی اندازه‌گیری نمود اما شرکت‌ها باید از روش‌هایی در جهت افزایش ارزش سهامداران استفاده نمایند.
    بسیاری از محققین نشان داده‌اند که در کشورهای توسعه یافته مدیریت موثر سرمایه‌های فکری با موفقیت سازمان‌ها رابطه مستقیمی دارد.
    براساس تیوری سرمایه فکری مهم‌ترین نقش سرمایه فکری تولید و ارایه خدمات دارای ارزش افزوده از طرق مدیریت فعال منابع نامشهود می‌باشد که تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی شرکت‌ها دارد.

    منبع : سرمایه فکری



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
  1. مزیت رقابتی

  2. موضوع مزیت رقابتی روند تاریخی خاصی را طی کرده است، اقتصاددانان کلاسیک با نظریه مزیت مطلق و ریکاردو با طرح مفهوم مزیت نسبی از پیشگامان مباحث مرتبط با این موضوع در بحث تحلیل تجارت بین الملل می‌باشند و از آن زمان تاکنون نیز مباحث متعددی پیرامون آن در حوزه اقتصاد مطرح شده است.
    اما ورود این مفهوم به حوزه مدیریت با یک تحول مهم روبرو شده است، اندیشمندان مدیریت بر این باورند که مزیت حاصل از تجارت خارجی نتیجه فعالیت‏‌‌های بنگاه‏‌‌های یک کشور است و تلاش می‌کنند که کلیه واحدهای مطالعه یعنی بنگاه، صنعت و ملت را در یک کل منسجم به یکدیگر پیوند بزنند که پورتر از پیشگامان این مسیر است.
    بررسی تعاریف ارایه شده توسط صاحب نظران برای مزیت رقابتی نشان می‌دهد که تمرکز اصلی سازه مزیت رقابتی برداشتن برتری نسبت به رقبا در یک یا چند عامل از عوامل موردنظر مشتری می‌باشد.
    از آنجایی که مفهوم مزیت در تجارت بین الملل متناسب به تحول شرایط، تکوین یافته است، شاخص‏‌‌های اندازه گیری آن نیز توسعه یافته اند.
    محیط اقتصادی متلاطم و متغیر شرکتها که مشخصه اصلی آن جهانی شدن بازارها، تغییر نیازهای مشتریان و افزایش رقابت در بازار محصولات می‌باشد شرکت‏‌ها را مجبور می‌سازد تا بطور مداوم بدنبال بهبود عملکردشان باشند.
    در حالیکه بسیاری از مطالعات ارتباط معنی دار میان فرآیندهای منابع انسانی و ارزش ایجاد شده برای سود آوری شرکت را نشان داده‏‌اند اما این مطالعات بندرت به بررسی فرآیند ایجاد این ارزش پرداخته‏‌اند.
    برخی محققان از این خلا بعنوان " جعبه سیاه " یاد کرده ان د.
    یکی از اولین قدم‌ها در بحث استراتژی شرکت‌ها برای ورود به بازار و یا توسعه، تمرکز بر روی مزیت رقابتی یا همان Competitive Advantage است.
    مزیت رقابتی یک تعریف علمی در موضوع بازاریابی است

    منبع : مقاله  مزیت رقابتی



:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
  1. انگیزش تحصیلی

     

    انگیزش پیشرفت، نیرویی درونی است که یادگیرنده را به ارزیابی همه جانبه عملکرد خود با توجه به عالی‌ترین معیارها، تلاش برای موفقیت در عملکرد و برخورداری از لذتی که با موفقیت در عملکرد همراه است سوق می‌دهد و با اثر گذاشتن بر انواع مختلف فعالیت‏‌‌های تحصیلی به تمایل فرد برای رسیدن به هدف‏‌‌های تحصیلی اشاره دارد.
    روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش‏‌‌های توصیفی است و به منظور جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه‏‌‌های استفاده شده است.
    بررسی‏‌ها نشان می‌دهد عوامل مختلفی چون خودپنداره دانش آموزان، سبک‏‌‌های فرزند پروری، میزان مشارکت والدین در امر تحصیل بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان اثر دارد.
    عوامل پیچیده و گاه ناشناخته‌ای کیفیت و کمیت یادگیری دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنان را تحت تاثیر قرار میدهد.
    یکی از عواملی که به جهت شدت تاثیرات خود در پیشرفت تحصیلی مورد توجه بیشتر متخصصان بوده و گاه خود به عنوان یک عامل مستقل مورد بررسی قرار گرفته است، انگیزه تحصیلی است عمده رفتار‌‌هایی که انگیزه تحصیلی را نشانمیدهند شامل اصرار بر انجام تکالیف دشوار ،سخت کوشی و تلاش در یاد گیری و تسلط و انتخاب تکالیفی که نیاز به تلاش بسیار دادند ،میشودانگیزه پیشرفت تحصیلی یاانگیزه درونی،وضعییتی روانشناختی است که وقتی فرد درک کردکه استقلال دارد، حاصل میشود.

    منبع :مقاله  انگیزش تحصیلی



:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز
  1. معامله اعضاء بدن در حقوق ایران

  2. تحولات صورت گرفته در زمینه اعضای بدن انسان به جهت افزایش کمی و پیشرفت‏‌‌های کیفی آن مورد توجه قانون گذار قرار گرفته و نسبت به وضع( ( قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنها مسلم شده است) ) و نیز آیین نامه اجرایی آن اقدام نموده است.
    فارغ از موضوع اهدا عضو و علیرغم شیوع معاملات معوض غیر رسمی میان گیرندگان و اعطاکنندگان اعضا بدن انسان، تاکنون قراردادهای مذکور مورد توجه قانونگذار قرار نگرفته است.
    این پایان‌نامه به تبیین مفاهیم و واژه‌های کلید‌ی موضوع معاملات اعضا بدن انسان شامل ” تعاریف و اقسام مرگ مغزی، اغما و اقسام انتقال عضو” بررسی ماهوی معامله اعضا بدن در حقوق ایران شامل “شرایط اساسی صحت معامله اعم از مالیت و مالکیت داشتن، مشروع بودن موضوع و جهت، عوامل محدود کننده اصل حاکمیت اراده، نوع معامله اعضا بدن و…” و نیز بررسی معامله اعضا بدن در آیینه فقه امامیه شامل مفاهیم “مالکیت و حق سلطه و مراتب و اقسام آن، ادله حرمت قطع عضو و موارد جواز قطع اعضا” می‌پردازد.
    امروزه به لحاظ پیشرفت دانش پزشکی و تقاضای بسیار برای استفاده از اعضای بدن انسان، بازار خرید و فروش اعضای بدن رونق شتابنده‌ای یافته و این در جایی است که بسیاری از فقها و حقوقدانان اسلامی از نظر فقهی و حقوقی عملیات قطع و معامله و نقل اعضای بدن آدمی را چه در حالت حیات و چه پس از آن صحیح نمی‌دانند،اما با بررسی و مطالعه دقیق اقوال علمای شیعه و سنی و سوابق روایی موجود و در نظر گرفتن فتاوی بسیاری از مراجع عظام تقلید و مطالعه ده‏‌ها استدلال و مستند موافق و مخالف در رابطه با مالیت و معامله اعضای بدن انسان چنین بدست می‌آید که امروزه با توجه به وجود منافع عقلایی و امکان بهره وری مطلوب از اعضای بدن و اجساد انسانها در نجات جان بیماران و حتی در مواردی تاثیر بسزای آن در پیشرفت دانش و آموزش علوم پزشکی در مراکز آموزشی کشور، امکان خرید و فروش اعضای بدن انسان زنده و مرده و همچنین اجساد آنها،تحت شرایط و ضوابطی وجود دارد.
    و در نتیجه مانند سایراموال قابل معامله در قالب عقد بیع خواهد بود خرید فروش اعضای بدن در برخی کشورها مثل هند به فاجعه‌ای ملی تبدیل شده و در برخی کشورها ازجمله کشورهای عربی با منع قانونی مواجه شده و تنها هدیه عضو پذیرفته شده است.

    منبع : مقاله معامله اعضاء بدن در حقوق ایران



:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

مکتب رئالیسم

واقع گرایی یا ریالیسم، یک مکتب فلسفی است که مدعی است بین علم و معلوم قابلیت تطابق وجود دارد؛ یعنی علم می‌تواند جهان را چنان که واقعا هست توصیف کند.
هدف علم نزد واقعگرایان توصیف صادق و درست چگونگی اقعیت جهان است.
امنیت ملی و بقای دولت, نقش مرکزی را در رهیافت واقع گرایی ایفا می‌کنند؛ این ارزش‏‌ها هستند که آموزه و سیاست خارجی واقع گرایانه را شکل می‌دهند .
اندیشه‏‌‌های واقع گرایانه، تاریخی طولانی دارد.
از زمان وی تاکنون فیلسوفان واقع گرا هر کدام تفکرات متفاوت داشته‏‌اند و هر چه به زمان حال نزدیک‌تر می‌شویم، بر گستره‏ی تفکرات ریالیستی افزوده می‌شود.
عمده‌ترین معیار برای تمایز ریالیست از ایده آلیست، پذیرش جهان مادی و طبیعی به عنوان یک واقعیت غیر قابل کتمان است و اینکه دانش‏‌ها و ارزش ها، مستقل از ذهن انسان وجود دارند.
با این حال، برخی از متفکران ریالیست علاوه بر عالم مادی به عالم غیرمادی نیز باور دارند.
از اینرو برخی از اندیشمندان، ریالیست‏‌ها را به واقع گرایان علمی یا طبیعی و عقلانی یا قدیمی تقسیم کرده‏‌اند( شفیلد، هری؛ مترجم سرمد، غلامعلی، ١۳۷۵) هدف ما در این مقاله بررسی مکتب ریالیسم و تاثیر آن بر تعلیم و تربیت است تا با بررسی دیدگاه دانشمندان این مکتب و استفاده از اندیشه‏‌‌های مثبت آن در جهت کیفیت بخشی در مسایل یادگیری گام برداریم.
ریالیسم، مکتبی ادبی – هنری است که در اواسط قرن نوزدهم میلادی یعنی در فاصله سال‌های ١۸۵۰ – ١۸۸۰ در اروپا و آمریکا رواج یافت.
این مکتب عکس العملی بود در مقابل مکتب رمانتیک. رمانتیک مکتبی درون گرا و ذهنی بود که برای فرار از واقعیت اکنون، به دنیای گذشته پناه می‌برد که البته این دنیای ساختگی غالبا مبنای واقعی نداشت، اما ریالیسم مکتبی عینی و بیرونی بود که بر بیان واقعیت‌های جامعه تاکید بسیار داشت و معتقد بود که آثار متکلفانه و دیرفهم مکتب‌های رمانتی‌سیسم و کلاسیسیم راه به جایی نمی‌برد و برای نشان دادن تصویر درستی از جامعه باید زبانی بی پیرایه و ساده را برگزید.
[١] پایه‌گذاران اصلی ریالیسم در فرانسه نویسندگان و شاعران کم شهرتی بودند که بهطور صریح با مکتب رمانتیسیم مقابله می‌کردند.
ازجمله این افراد می‌توان به شامفلوری، مورژه و دورانتی اشاره کرد.
نخستین عرصه‌ای که ریالیسم توانست در آن خودی نشان بدهد، هنر نقاشی بود و گوستاو کوربه( ١۸١۹ – ١۸۷۷ م) یکی از پیشگامان آن محسوب می‌شود.

منبع :مقاله مکتب رئالیسم



:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

نیاز سنجی

برای اینکه آموزش‏‌‌های توانمندسازی سازمانی بتوانند اهداف سازمان را محقق نمایند و ماموریت‏‌‌های محوله بدرستی صورت پذیرد گام اول در آموزش تعیین دقیق و هدفمند نیازهای آموزشی است.
در صورتی که نیازهای آموزشی بدرستی تشخیص داده شده و مبتنی بر واقعیت باشند برنامه‏‌‌های آموزشی که بر مبنای این نیازها تنظیم و اجرا می‌شوند با واقعیتمطابقت داشته و در رفع مسایل و مشکلات فردی و سازمانی موثر واقع می‌شوند.
پس از احصا نیازهای آموزشی است کهمی توان اولویت‏‌‌های این نیازها را مشخص کرد و از زمان، بودجه و امکانات موجود سازمان به نحو شایسته استفاده نمود .
مسیله اصلی این است که از بین الگوها و روش‏‌‌های متنوع نیازسنجی آموزشی الگوی مناسب برای نیازسنجی آموزشی دورههای توانمندسازی سازمانی کدام است؟ این مقاله به منظور پاسخ به این سوال و انتخاب الگوی مناسب برای نیازسنجی آموزشی دوره‏‌‌های توانمندساز سازمانی انجام شده است.
جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل منابع علمی حوزه نیازسنجی آموزشی از قبیل کتب، مقالات علمی، پایان نامه‏‌ها و منابع اینترنتی می‌باشد.
در این تحقیق پس از گردآوری اطلاعات با بهره گیری ازمطالعات کتابخانه ای، منابع اینترنتی و بررسیهای اسنادی الگوی تعیین نیازهای آموزشی شغل و شاغل به عنوان الگویمناسب برای نیازسنجی آموزشی دوره‏‌‌های توانمندساز سازمانی انتخاب گردید.
امروزه مسیله ارزیابی و سنجش نیازهای آموزشی کارکنان در نظام‌های علمی و کاربردی و آموزش آنان که قشر عظیمی از نیروی کار شاغل در سازمان‌ها هستند، جز مسایل ضروری تشخیص داده‌شده است که باید برای رفع آن اقدام شود.

منبع : مقاله  نیاز سنجی



:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

سری هفتم بهترین مقالات دانشجویی که دارای معتبرترین منابع و رفرنس ها می باشد آماده گردید . جهت دانلود متن ورد فایل مقاله و تحقیق ها می توانید بر روی عناوین درخواستی خود کلیک و آن را دریافت نمایید . امیدوارم که مورد توجه شما دوستان عزیز قرار گیرد

مقاله درگیری شغلی
مقاله مسیر شغلی
مقاله رفتار شهروندی سازمانی
مقاله ارزیابی عملکرد
مقاله تاثیر رفتارهای شهروندی سازمانی و رضایت شغلی بر کارکنان سازمانها
مقاله مدیریت ارتباط با مشتری
مقاله سرمایه فکری
مقاله علم دینی
مقاله معنویت سازمان
مقاله فرهنگ سازمانی
مقاله معنویت و سازمان
مقاله ناباروری، علل و روش های درمان آن
مقاله ویتامین ها
مقاله نظریه ها و مدل های مدیریت دانش
مقاله عوامل آموزشی درس تربیت بدنی
مقاله اختلالات یادگیری
مقاله آموزش الکترونیکی
مقاله انسان با آفریده های خدا
مقاله بهزیستی روانشناختی
مقاله بهنجاری و اختلالات روانی
مقاله ادبیات کودک در مصر
مقاله حاشیه نشینی
مقاله شیوه های فرزند پروری
مقاله روش‌های درمانی اختلالات روانی


:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

سری ششم بهترین مقالات دانشجویی که دارای معتبرترین منابع و رفرنس ها می باشد آماده گردید . جهت دانلود متن ورد فایل مقاله و تحقیق ها می توانید بر روی عناوین درخواستی خود کلیک و آن را دریافت نمایید . امیدوارم که مورد توجه شما دوستان عزیز قرار گیرد

مقاله خودکنترلی
مقاله دیدگاه روانشناسان دررابطه با رشد کودک
مقاله ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ‬‬‬ و اﻧﻮاع آن
مقاله توانمند سازی
مقاله دیدگاه های حل مسئله
مقاله نظریه های مهاجرت
مقاله ادبیات کودک در عراق
مقاله شهروندی سازمانی
مقاله سلامت سازمانی
مقاله رضایت شغلی
مقاله مبارزه با فساد اداری
مقاله دلبستگی شغلی
مقاله سبک های تفکر مدیران در سازمان های آموزشی
مقاله آیات شرّ در قرآن کریم
مقاله نظریات نخبه گرایی
مقاله مهاجرت نخبگان در ایران
مقاله مهاجرت در نظریات ارزش ها و تغییر ارزش ها
مقاله دیپلماسی عمومی
مقاله ابعاد تاریخی ـ تحلیلی قیام عاشورا
مقاله مدل های نوآوری سازمانی


:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 تير 1398 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 22 صفحه بعد