جو سازمانی
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

جو سازمانی با ابعادی تعیین‌کننده در سازمان( مانند ساختار سازمانی، ارتباطات، پاداش، تعهد سازمانی، ریسک‌پذیری و کار گروهی) ازجمله مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر نوآوری به‌شمار می‌آید.
تحقیق نشان داد اگرچه از میان هفت متغیر جو سازمانی( با بررسی ضرایب معنی‌داری برای روابط مفروض شده) تنها تاثیر چهار متغیر تعهد سازمانی، ریسک‌پذیری، کار گروهی و ارتباطات سازمانی بر نوآوری تایید شد؛ اما بین جو سازمانی و نوآوری رابطه‌ی هم‌بستگی مستقیم و مثبتی وجود دارد.
به منظور گردآوری داده‏‌ها از دو پرسشنامه جو سازمانی و پرسشنامه محقق ساخته روحیه كارآفرینی استفاده شده است.
۴) میان شاخصهای جو سازمانی( صمیمیت، عدم جوشش، بازدارندگی) با روحیه كارآفرینی درسطح p£۰.۰۵ رابطه معناداری وجود دارد، اما میان سایر شاخصهای جوسازمانی( روحیه، كناره گیری، نفوذ، تاكید بر تولید، مراعات) با روحیه كارآفرینی رابطه معنادار وجود ندارد.
۵) میان جو هنرستانها و دبیرستانها در ایجاد روحیه كارآفرینی رابطه معنادار وجود ندارد.
عدم احساس تعهد و تعهد سطح پایین، نتایج منفی را برای فرد و سازمان به دنبال دارد؛ ازجمله نتایج، ترك خدمت، غیبت زیاد، بی میلی به ماندن در سازمان، كاهش اعتماد مشتریان و كاهش درآمد می‌باشد.
بنابراین تعهد به سازمان در كاركنان بیمارستان كه در راستای تولید محصولی بنام «حفظ، بازگشت و ارتقای سلامت انسانها» گام بر می‌دارند اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌كند.
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه جو سازمانی و تعهد سازمانی كاركنان و مدیران بود كه یك سازمان را از سازمان دیگر متمایز می‌سازد.
یافته‌ها: جو سازمانی تاثیر مثبت و معنی داری بر تعهد سازمانی كاركنان و مدیران دارد.
از بین مولفه‏‌‌های جو سازمانی، روحیه گروهی، صمیمیت، علاقمندی، ملاحظه گری و نفوذ و پویایی رابطه مثبت و مزاحمت و تاكید بر تولید رابطه معكوس و معنی داری با تعهد سازمانی دارند.
كلیه ابعاد تعهد سازمانی( عاطفی، مستمر و هنجاری) نیز رابطه مثبت و معنی داری با جو سازمانی دارند.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‏‌‌های پژوهش حاضر، بهبود در جو سازمانی می‌تواند باعث افزایش تعهد كاركنان و مدیران به سازمان شود و می‌تواند پیوسته منجر به حفظ توانایی‏‌ها و مزایای رقابتی سازمان گردد.

منبع : مقاله جو سازمانی





:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: