رسانه
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

در این مقاله در راستای تبیین تاثیر رسانه‏‌‌های جهانی بر هویت فرهنگی جوانان، نخست مفهوم جهانی شدن و فرایند آن تشریح و سپس به مفهوم هویت اشاره نموده و دیدگاه جامعه شناسان معاصر را در این رابطه مطرح و در ادامه ضمن توصیف رسانه‏‌‌های جهانی و ترسیم وضعیت کنونی آن در ایران وجهان، به نقش رسانه‏‌‌های جهانی در هویت فرهنگی جوانان اشاره نموده ودر خاتمه با توجه به‏نظرسنجی به عمل آمده از دانشجویان رشته‏ی ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در خصوص موضوع نتایج حاصله از تحقیق ارایه شده است.
واژه­های کلیدی: فرهنگ، رسانه‏‌‌های جهانی، اینتر نت ،ماهواره، هویت فرهنگی جوانان ،زبان،آداب و رسوم،دین مقدمه امروزه وسایل ارتباط جمعى در تمامى کشورها نقش حساس و مهمى را در زمینه هاى مختلف ازجمله سیاسى، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگى ایفا مى کنند.
از رایج ترین و شناخته شده ترین کاربردهاى ماهواره، تقویت فرستنده هاى رادیویى و تلویزیونى است که با استفاده از آن‏‌ها مى توان کشورهاى دور دست و حتى قاره‏‌ها را زیر پوشش برنامه هاى رادیو و تلویزیون درآورد.
ابتدا با تشریح مفهوم رسانه‏‌‌های اجتماعی و ویژگی‏‌‌های این فناوریهای نوین ارتباطی، یک طبقه بندی از رسانه‏‌‌های اجتماعی در قالب هفت بلوک( هویت، گفتگو، درمیانگذاری، حضور، روابط، اعتبار و گروه) ارایه نمود و در نهایت چالش‏‌‌های و فرصتهای ایجاد شده از استفاده گسترش روز افزون از رسانه‏‌‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.
رسانه‏‌‌های جمعی به اشکال مختلف همه افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما تاثیر آنها بر نهاد خانواده غیرقابل انکار و بسیار عمیق می‌باشد.
خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد جامعه و مهمترین گروهی که فرد به عضویت آن در می‌آید و در آن اجتماعی می‌شود به شدت تحت تاثیر رسانه‏‌‌های جمعی قرار گرفته و ساختار و ماهیت و چگونگی روابط اعضای آن دچار تغییرات بسیار زیادی شده است.
حضور پررنگ رسانه‏‌‌های جمعی در زندگی انسان امروزی همواره با مخاطراتی همراه بوده است و در برابر فواید و تاثیرات مثبت آسیب‏‌‌های بسیاری را نیز به بنیان خانواده وارد نموده است.
بخشی از مشکلات خانوادگی از قبیل انزوا، خشونت خانوادگی و جرایم،اختلافات، اعتیاد، طلاق، خیانت و مشکلات عاطفی و روحی و روانی تحت تاثیر رسانه-‏‌‌های جمعی و الگوبرداری از برنامه‏‌‌های آنها بوجود آمده است.
در مقاله حاضر سعی بر این است که تاثیرات و آسیب‏‌‌های رسانه‏‌‌های جمعی بر خانواده را با توجه به واقعیت‏‌‌های جامعه امروز و با استفاده از نظریات جامعه شناسانه به روش کتابخانهای مورد بررسی قرار گیرد.

منبع : مقاله رسانه





:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: