حمایت سازمانی
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

جهت جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون( ١۹۷۳) و پرسشنامه حمایت سازمانی اداراک شده آیزنبرگر و همکاران( ١۹۸۶) استفاده شد که در پژوهش حاضر پایایی آنها بترتیب برابر با ۹۷/۰ و ۹۸/۰ برآورد گردید.
روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روایی محتوا، مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن‌ها نیز به کمک آلفای کرونباخ به دست آمد که برای پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک‌شده ۹۰/۰، برای پرسشنامه بهداشت ‌روانی ۹۴/۰ و برای پرسشنامه تعهد سازمانی ۹۳/۰ بود.
داده‏‌ها با استفاده از پرسش نامه تعارض کار – خانواده( نت میر و همکاران، ١۹۹۶ )، مقیاس نیت ترک شغل( اوریلی، چاتمن و کالدول،١۹۹١ )، پرسش نامه دلبستگی شغلی( کانونگو،١۹۸۲) و پرسش‌نامه حمایت سازمانی ادراک شده( ایزنبرگر و همکاران، ١۹۹۷) گردآوری شد و با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان داد اثر مستقیم تعارض کار- خانواده بر نیت ترک خدمت( ۲۲/۰=β، ۰١/۰P) و اثر مستقیم تعارض خانواده-کار بر نیت ترک خدمت( ١۵/۰=β، ۰١/۰P) مثبت معنادار؛ اثر مستقیم حمایت سازمانی ادراک شده بر نیت ترک خدمت( ۳۴/۰-=β، ۰١/۰P) و اثر مستقیم دلبستگی شغلی بر نیت ترک خدمت( ١۶/۰- =β، ۰١/۰P) منفی معنادار است.

حمایت سازمانی
همچنین، نتایج نشان داد که نقش واسطه‌ای دلبستگی شغلی در رابطه تعارض کار – خانواده و نیت ترک خدمت( ۰۰۸/۰ =β، ۰۵/۰P>) معنادار نیست، اما نقش واسطه‌ای دلبستگی شغلی در رابطه تعارض خانواده- کار و نیت ترک خدمت( ۰۳/۰- =β، ۰۵/۰P) معنادار است.
داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران( ١۹۸۶ )، آوای سازمانی هامس کاتارین( ۲۰١۲) و عملکرد سازمانی داگلاس، ووری و هارکر( ۲۰۰۰) اندازه‌گیری شد.
نتایج آزمون اسپیرمن نشان داد که بین حمایت سازمانی ادراک شده و آوای سازمانی با عملکرد سازمانی در جامعه مورد بررسی ارتباط وجود دارد.
همچنین نتایج آزمون مدل معادلات ساختاری بیانگر آن بود که بین حمایت سازمانی ادراک شده و عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی آوای سازمانی کارکنان اداره ورزش و جوانان استان تهران از برازش مناسبی برخودار است.

منبع : مقاله حمایت سازمانی





:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: