اشتیاق شغلی
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و سبک رهبری تحول گرا با اشتیاق شغلی بود.
روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیه معلمان متوسطه شاغل در ناحیه یک اردبیل به تعداد ۵۰۲ نفر در سال تحصیلی ۹۷ تشکیل دادند که براساس روش نمونه گیری تصادفی ساده و طبق جدول کرجسی- مورگان تعداد ۲١۷ نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که از این تعداد ۲١۰ نفر براساس پرسشنامه‏‌‌های جمع آوری شده مورد مطالعه قرار گرفت.
جهت جمع آوری داده ه از پرسشنامه اعتماد سازمانی( ۲۰۰۸ )، پرسشنامه سبک رهبری تحول گرا باس و آوالیو( ١۹۹۵) و پرسشنامه اشتیاق شغلی( ۲۰۰١) استفاده شد.
نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معنادار بین اعتمادسازمانی و ابعاد آن با اشتیاق شغلی وجود داشت.
ابزار جمع ­آوری داده‏ها پرسشنامه استاندارد بوده و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت، تجزیه و تحلیل داده‏‏‌‌های پژوهش از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‏ افزار SPSS و SMART PLS انجام شد.
علاوه­­براین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیش­بین، اشتیاق شغلی، رفتارهای نوآورانه و رهبری تحولی از نقش عمده­ای در تبیین واریانس دگرگون­سازی شغلی برخوردار می­باشند.
این تحقیق از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی بوده و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق مورد نظر پیمایشی است.
برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و تعداد نمونه آماری برابر ۲۰۰ نفر به­دست آمد که با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.
به­منظور گرد­آوری داده­ها، از پرسش­نامه­های استاندارد اشتیاق شغلی شوفلی، ‌بهزیستی روان­شناختی ریف و فرسودگی شغلی مزلاچ استفاده شده است.
داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره در نرم­افزار SPSS۲١ تحلیل شدند.
نتایج نشان داد که بین شوق کار، وقف در کار و نمره­ی کل اشتیاق شغلی با فرسودگی شغلی رابطه منفی معناداری وجود دارد( ۰١/۰p

منبع : مقاله اشتیاق شغلی





:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: