اعتبارات اسنادی
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

امروزه در تجارت داخلی و بخصوص در تجارت بین الملل ،اعتبار اسنادی بعنوان یکی از مهم‌ترین و بهترین شیوه‏‌‌های پرداخت تلقی می‌شود و با توجه به ضریب اطمینان بالایی که به همراه دارد معمولا مورد استقبال و پذیرش طرفین قرارمی گیرد.
در این راستا با توجه به نوع روش تحقیق که کتابخانه‌ای است، نمونه گیری در این پژوهشوجود ندارد جامعه‏ی آماری این تحقیق شامل مشکلات وچالش‏‌‌های اعتبارات اسنادی در تجارت و نیز قوانین در رابطه با اعتبارات اسنادی می‌باشد.
به‏نظر می‌رسد با تحقق موارد اشاره شده بتوانیم شاهد چشم انداز روشنی درعرصه تجارت بین الملل باشیم اعتبارات اسنادی به‌عنوان روش تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی، تضمین و تعهد مشروط پرداخت بانک خریدار( بانک گشاینده اعتبار) به فروشنده( متقاضی اعتبار) است.
بر‌خلاف اعتبار اسنادی تجاری که یک سند پرداخت است، اعتبار اسنادی تضمینی برای حمایت از ذی‌نفع در صورت قصور دستوردهنده از انجام تعهد یا پرداخت، درنظر گرفته شده است.
این مقاله با مقایسه اعتبارات اسنادی تجاری و تضمینی به بررسی اشتراک‌ها و افتراق‌های این دو سند می‌پردازد و مهم‌ترین جنبه‌های حقوقی آن دو را با یکدیگر مطابقت می‌دهد تا به این پرسش پاسخ دهد که طرفین از هریک از دو ابزار به‌کار رفته در تجارت بین‌الملل چه موقع و به چه شکلی بهره‌برداری می‌کنند.
اعتبارنامه‌های تجاری لازم، از جهتی، به اعتبار تایید شده و اعتبار تایید نشده، تقسیم می‌شوند.
تایید اعتبار از نوع اخیر را «تایید خاموش» نام داده‌اند تا آن را از تایید به معنای مصطلح در حقوق اعتبارات اسنادی ممتاز سازند.
یکی از رایج‌ترین روش‏‌‌های پرداختی، اعتبار اسنادی( LC) است.
اساسا میزان به کارگیری از یک روش پرداختی همبستگی فراوانی با آشنایی به ماهیت و چگونگی عملکرد آن دارد؛ بدین روی، در این پژوهش سعی خواهد شد تا حدودی نسبت میان این روش پرداختی با نهادهای حقوقی دیگر تبیین شود.
بهطور کلی، دو رویکرد عمومی در خصوص تحلیل ماهیت اعتبار اسنادی وجود دارد.
در رویکرد نخست تلاش می‌شود اعتبار اسنادی را درقالب عقود معین بررسی نمایند؛ حال آنکه رویکرد دیگر، درصدد تحلیل نوینی از آن استدر دنیای تجارت، دو طرف معامله و قرارداد خرید و فروش کالا در پی آن هستند که در مقابل تعهد طرف مقابل برای تحویل کالا یا ارایه سرویس و خدمات و یا دریافت وجه آن تضمین مالی و اعتباری کافی در دست داشته باشند.
جمع این تقابل منافع در قالب اعتبارات اسنادی و تحت مکانیسمهای ویژه بانکی صورت می‌گیرد.

منبع : مقاله اعتبارات اسنادی





:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: